Aporrrrrrrrr!!!

Hade förresten en väldigt exotisk upplevelse när vi var i Koh Chang som jag inte berättat om. Vi tog som vanligt en promenad genom staden när vi plötslig blev attackerade av 70 babianer som klöste oss i ögonen och bet oss i benen. Anton lyckades rädda oss ur situationen genom att greppa tag om en lian och svinga iväg oss genom djungeln tills våra liv var ur fara. Eller? ..så kanske det egentligen var så att vi bara såg ett gäng apor sitta och käka bananer på ett hustak och små apungar klättra bland kabelledningar. Trots att vi inte svängde runt i lianer tyckte jag det var lika jävla ballt ändå. Har aldrig sett vilda apor förut och framförallt inte så nära som 2 meter ifrån. Givetvis hade jag inte kameran med mig, den lyckas alltid ligga kvar i rummet när jag behöver den som mest, men jag har lärt mig min läxa att alltid ta med den om magkänslan säger så. Innan vår lunchpromenad tänkte jag ta med den ”ifall” något kul hände, men lät den ligga kvar av någon anledning (anton gillar inte att ha en kamera i ansiktet så jag skyller på honom). Såklart fick jag igen det med en käftsmäll när lilla apfamiljen bestämde sig för att luncha bananer på stan precis när vi skulle luncha. Hade gärna haft en bild på det som alla andra turister runtomkring mig…

Bilder från Bangkok till Koh Lipe

Vi börjar med sovplatsen i Bangkok och avslutar med härliga strandbilder från paradiset!

Koh Chang till Koh Lipe

Nu har vi lämnat Koh Chang och befinner oss på UNDERBARA Koh Lipe!! Dom två senaste dagarna har vart riktigt jobbig faktiskt med taxi, färja, buss och flyg fram och tillbaka. Har tagit evigheter att försöka pussla ihop resan ner till Koh lipe men nu är vi äntligen framme efter 72 timmars lidande.. Kan säga till er som ska hit att det verkligen behövs planeras MINST en månad innan om man vill slippa pussla som vi har gjort. Hela resevägen är så konstigt upplagd att det nästan inte går att åka från Bangkok till Koh Lipe på en dag. Problemet är inte tiden, det är upplägget av flygen, bussarna och färjan. Visserligen går det kanske 20 flyg/dag till både Trang, Hat Yai och Phuket som alla ligger nära Koh Lipe, men att hitta sin väg därifrån fram till piren är nästan omöjlig om man vill hinna med sista färjan. Dom tidigaste flygen är oftast mycket dyrare & fullbokade, och sista färjan över till koh Lipe går 14.00. Det går inte att tajma OM man nu inte bokar i förtid (mer än 3 dagar innan som vi nu förstått). Det som gjorde det extra krångligt för oss var att vi inte var i Bangkok den dagen vi ville till Koh Lipe, utan på Koh Chang. Den tur&retur biljetten vi köpte när vi åkte ner till Koh Chang menade på att vi bara behövde ringa 2 dagar innan vi ville bli hämtade och att vi hade 3 tider att välja mellan, detta stämde inte. Vi ringde två dagar innan och fick förklarat för oss att det var fullbokat alla morgontider och att den enda tillänglig var ”Koh Chang 13.30 > framme i Bangkok 19.30”, vilket för oss innebar att vi var tvungna att stanna i Bangkok över natten. Mardrömsscenariot! Kan säga att Bangkoks flygplats inte är den bästa flygplatsen att sova på, det fanns inga lyxiga relax-avdelningar som i Seoul. I Bangkok erbjuds kalla golvplattor och stålstolar samt en jävligt irriterande AC som sprutar ut minusgrader hela natten!  Men vi överlevde gott folk, nu sitter vi bortskämda ungdomar i paradiset Koh lipe och njuter av värmen igen. Alla problem är som bortblåsta och livet är på topp. Idag kom vi hit mycket tidigare än vad vi trodde så vi har lyckligtvis hunnit med att njuta av den underbara naturen innan solen gick ner. Nu är vi verkligen i paradiset, Koh lipe är den absolut vackraste platsen vi någonsin sett med alla kritvita långa stränder och det kristallblåa vattnet! Hade vi vetat detta innan hade vi genast bytt bort en vecka på ex. Phu Quoc och stannat här längre. Men nu har vi inget sådant alternativ, vi har 8 dagar här och dom ska vi njuta av för fullt! Tog lite bilder förut men internet är för segt för att lägga ut dom nu så det kommer imorgon! Nu ska vi äntligen lägga oss i våra mjuka sängar och sova igen alla förlorade timmar från Bangkoks flygplats. Vi hörs imorgon kära familj och vänner, god natt!

Förresten.....

När vi kommer hem är det adressbyte som gäller. Vi lämnar våra barndomshem och flyttar till Bryggumsgatan 8, vår egna lya!! Känns jättespännande att flytta ihop igen och det är absolut ett mål vi haft sedan vi flytta ifrån Norrköping. Lyckligtvis hitta vi en lägenhet innan vi ens hunnit hem från resan och den är vår redan 1 december! Så när vi kommer hem är det flytt och renovering som gäller och efter det har vi dörren öppen för alla som vill komma och hälsa på (alla ska komma)! Bryggumsgatan ligger nästan vid Jätten och vi bor i korsen i ett brunt trä/tegel hus i översta lägenheten för er som vill kolla på google earth (Jörgen!). Världens bästa grannar fick vi också, min morbror Christer och mina två kusiner Anton och Benjamin. Sen har vi nära till restaurang Ulla & Hasse och Monica & Kent, godare mat går inte att hitta! Haha! Det här känns iallafall jättebra och vi är båda riktigt glada över vår fina lägenhet som både har badkar OCH öppen spis... Vi kommer stortrivas!

Sista kvällen i Hanoi

Lite bilder från sista kvällen i Hanoi. Gick till restaurang Gecko och åt supergod pizza samt kolla runt lite på nattmarknaden. Den kvällen var även vår sista kväll tillsammans med Alannah och Doug som hade gjort klart sin 2 månaders resa. Tänker skriva ett litet inlägg till dom på engelska någon gång när jag finner mod till det. Min gamla skol-engelska ligger väl begravd, att skriva på engelska var väl inte min direkt starkaste sida. Jag har mer talets gåva som ni nog alla vet. Vi Vinnerholtare har mycket att säga! Förhoppningsvis var det inte sista gången vi såg dom, har planer på att åka ner till Cornwall och hälsa på till sommaren och bjuda upp dom till Trollhättan efter det. Har iallafall vart riktigt roligt att resa tillsammans med dom och prova på "den typen" av resande. På ett sätt har det vart skönt att kunna samtala och umgås med andra och därmed haft lite paus ifrån varandra. Inte för att vi är trötta på varandra med det har vart trevligt med lite variation på samtal, tankar och åsikter. Nu är vi återigen ensamma och har mindre än en månad kvar att njuta av. Om 3 veckor och 3 dagar sitter vi hemma och äter pepparkakor och julskinka!

Bilder Koh Chang

Sist men inte minst min nya supersnygga klänning!!

White Sand Beach

Nu har vi hittat internet igen, sitter på ett litet fik brevid stället vi bor på. Äntligen har vi förlyttat oss till, enligt oss, den bättre stranden White Sand Beach. Det kryllar av turister (mest svenskar givetvis) men det gör ingenting. Hellre det än allt knepigt folk på andra stranden. Har egentligen inte så mycket vettigt att skriva faktiskt, vi hänger på stranden för det mesta och har inte gjort mer än det dom senaste dagarna. Eftersom vi befinner oss i slutspurten av resan nu har vi börjat lyxa till det mer än vanligt. Nu orkar vi inte med mer jobbiga backpackersställen eller sletna restauranger utan nu höjer vi nivån ett snäpp och lever några hundralappar extra. Nej det blir inte ens några hundralappar eftersom allt är så sjukt billigt, men vi äter lite bättre och snacksar lite oftare. 50 kr/dag mer än vanligt kanske. På tal om det så måste jag säga att det vi hört om att Thailand är dyrare än Vietnam inte stämmer, eller? Den uppfattningen har inte vi fått! Boendet är kanske lite dyrare men maten är billigare och tusen miljoner gånger bättre! Även shoppingen tycker jag ligger snarligt som i Vietnam, vissa saker är billigare/ vissa saker är dyrare. Trivs gör vi iallafall och det har inget med priserna att göra. Thailändarna är mycket trevligare och har mer vett & ettikett än vietnameserna. Det märks att Thailand är ett mer stabilt land! Om det fortsätter såhär kommer vi få en grym avslutning på resan med soool baaaad, fräknar och bruna fräscha kroppar!

Eftersom vi letat runt efter internet så har vi börjat lite för sent för att kunna lägga ut nya bilder härifrån, så det blir några från Siam Beach tills vi uppdaterar igen. Vilket jag lovar blir imorgon. Puss och kram

Första dagen i Koh Chang!

Nu har vi hittat internet igen. Stötte på ett problem det första vi gjorde när vi anlände till den thailänska flygplatsen, uttagen... Hitta ingen kontakt som passa våra sladdar! Hade ingen aning om att det var annrolunda uttag här. Vi tror det är annorlunda iallafall, hittils har vi bara hittat ett ställe där det finns uttag till oss och det är här på hotellet. Har därför inte kunnat ladda datorn eller mobilen så förlåt mamma om du försökt ringa till mig. Anna, har bebisen "glidit ut" än? :) Har vart utan mobil och dator i 2 dagar nu, mycket kan ha hänt under den tiden. Iallafall nu befinner vi oss på härliga Koh Chang, Thailand. På flygplatsen gick det jättesmidigt att hitta skjutsen till Koh Chang. Det kosta oss 800 bath /person (200 kr) att åka minibuss dit & färja + likadan resa tillbaka till Bangkok. Riktigt nice! Bussresan till färjan var liknande balder på liseberg, det gick exakt lika fort och guppa lika mycket. Vi båda var lite småförkylda och dimmiga i huvudet redan innan och karusellåket fick oss inte att må bättre direkt. Eftersom vi inte visste innan vart vi skulle fråga vi chaffuören om han visste något budget ställe och då tog han oss hit till Siam Hut, ligger på Siam Beach. Kan inte säga att första intrycket av Koh Chang vart bra eftersom vi hamna på det här stället. Fick en nära döden upplevelse igår när jag kom i kontakt med en kackerlacka. Till en början fanns det 2 kackerlackor i rummet, den ena smet ner i avloppet och den andra lät vi vara under tiden vi åt. När vi kom tillbaka hitta vi den inte och tänkte inte mer på det. Jag var sugen på chips och tog upp min påse och ser då denna hemskhet sitta och snaska på mina chips. Redan då var jag halvägs ute på vägen för att hitta taxi tillbaka till färjan. Men det bättra sig. Vi sov gott och vakna upp till strålande sol och vacker strand. Dock stannar vi inte mer än 1 natt till tror jag, stället är ganska sunkigt + det är typ nudist och pundarstranden vi hamnat på så vi får inte den rätta semesterkänslan. Vi är inte nudister vi är inte knarkare, vi passar inte in helt enkelt. Maten är tack och lov riktigt god, hade den också vart skit hade vi dratt med en gång. Alla säger ju att thailänsk mat är himmelsk och det kan vi numera hålla med om! Imorgon förflyttar vi oss antagligen längre ner till Lonley Beach eller upp till White Sand Beach, har inte bestämt oss än. Men på Koh Chang stannar vi i 8-9 dagar till innan vi åker till Koh Lipe, så vet ni läget. Imorgon kommerförhoppningsvis lite härliga beachbilder, vi vet att ni älskar dom!!

Föresten! Jag fyllde ut "Hanoi vs. Ho Chi Minh" texten istället för att göra ett nytt inlägg. Hann aldrig skriva klart!

Mamma

Jag har inget batteri på mobilen. Vi kanske kan skypa ikväll? 15.00 för dig. Hoppas internet funkar, puss!

Hanoi vs. Ho Chi Minh

Nu sitter vi på flygplatsen och väntar på flyget till Bangkok. Tänkte dra en liten kort sammanfattning av våra dagar här och om vad vi har hunnit med. Hanoi har helt klart vart över våra förväntningar, det har definitivs vart en av dom bästa städerna hittils under resan. Det finns så många faktorer som gör det till ett grymt resemål och vi rekomenderar det verkligen till alla som någonsin funderat över att åka dit, gör det! Givetvis är shoppingen den största anledningen till varför jag tyckte om det såpass mycket, butikerna och marknaderna är så varierande att utbudet blir så mycket större än vad som erbjöds i Ho Chi Minh. Bara därför är Hanoi bättre. Men sen är den vietnamesiska kulturen mer synlig här, det är lättare att få grepp om den eftersom den finns vart man än vänder sig. Alla små gatukök fullproppade med vietnameser, folk som umgås och spelar kort på gatan, familjer som lär sina ungar att kissa vid gatukanten, försäljare som faktiskt går när man säger nej, alla trånga mysiga gator fullproppade med butiker och framförallt humöret är helt annorlunda här. Det känns mer positivt och ALLA vietnamesers liv går inte ut på att tillfredsställa oss turister, vilket det gör i Ho Chi Minh. Många lever sina liv precis som vanligt utan att överleva på turismen. I Ho Chi Minh känns det mer som att turismen gör staden, allt är anpassat efter våra behov och inte av vietnamesernas. Jag gillar känslan när man blir lite nonchalerad som man blir ibland i Hanoi för det känns mer äkta. Man blir behandlad som vanlig människa istället för turist. Nu låter det nästan som att Ho Chi Minh är skit men det är det verkligen inte. Jag är bara glad att vi åkte till båda ställena och fick uppleva skillnaden. Ho Chi Minh är Stockholm, Hanoi är Göteborg. Båda bra men man känner sig mer hemma i Göteborg, om ni förstår hur jag menar. Överlag så har vi gjort i princip allt vi velat i Vietnam och det har vart skitballt alltihop. Det enda tråkiga var att vattenshowen var fullbokad igår så det missa vi, men annars är vi väldigt nöjda!
Bäst i Vietnam:
- Lugnet/stämningen på Phu Quoc
- Hanoi
- Priserna/ shoppingen
- Gecko restaurang i Hanoi, asgod pizza!
- Köra moppe!
Dåligt i Vietnam:
-Dong Hotel (?) i Hanoi, vi fick alla en allergisk reaktion p.g.a våra sunkiga rum med allt mögel och damm. Rinnande näsor, kliandes ögon, nysattacker och jag fick ögoninflammation.
- Skakiga landningen i Phu Quoc
- Tutorna
- Idioterna som råna Alannah
- Alla sura tanter
- "Engelskan"

Package delivery to Sweden!

Kom precis tillbaka efter att ha varit på postkontoret. Nu har vi skickat hem ett stort paket på 12 kg som förhoppningsvis kommer hem till Sverige om 2-3-4 månader. Vi valde att skicka hem det med båt eftersom det är mindre än hälften så billigt som med flyg. För våra 12 kg betala vi ca 800 000 dong vilket motsvarar ca 300 kr, väldigt bra! Nackdelarna är då att det tar längre tid att skicka hem med båt plus att det alltid finns en risk att vi aldrig ser paketet mer igen. Satt noga igår kväll och bestämde mig för vilka kläder jag skulle skicka hem. Gav dom en liten hejdåpuss och bad en bön över att dom skulle komma fram säkert. Så nu är det bara att vänta, någon gång i februari borde det dyka upp. Hjälp oss hålla tummarna!! Planerna för idag är att hitta en ny restaurang med spännande meny (pizza..) och efter det fortsätta där vi avsluta igår på nattmarknaden. Hann inte ens halvvägs igår innan dom stängde kalaset. Blev gött frustrerad när dom börja packa ihop, "Are you ALREADY closing??". Jag trodde klockan var runt 21 när den i själva verket var 23.30 så idag går vi dit lite tidigare! Ska kolla upp vad marknaden heter senare ifall någon är intresserad. Imorgon kommer dagen se ut som den gjort idag, kommer strosa omkring bland alla smågator och butiker och slösa pengar. Vi funderar också på att gå på en water puppet show eftersom det nästan är ett måste om man är i Hanoi. Mer har vi inte planerat för tillfället så vi uppdaterar mer imorgon!

Här är lite saker som jag köpt till mig själv, alla andra grejer är presenter så dom kan jag inte visa.. Hihi!

Första dagen i Hanoi!

Jävlar i mig vad vi har shoppat idag, har säkert gjort slut på 1,5 miljon, bokstavligt talat! Fastän det är i dong och inte svenska kronor känns det fortfarande som att jag gjort slut på alla mina pengar. 1,5 miljon dong är "bara" 500 svenska kronor så jag har ingen anledning att gråta med tanke på hur mycket jag fått för det. Skor, smycken, småpill, halsduk, mat, nagellack, presenter hit och presenter dit. Men eftersom vi har vant oss med dong har vi på sätt och vis förblindat oss i dom höga sedlarna. 100 000 dong, vilket är ca 35 kronor, känns ibland som 350 kronor. Ibland blir man lite dumsnål och försöker pruta ner något från 60 000 dong till 40 000 dong fastän det bara är 7 kronors skillnad. Bra ibland, dåligt ibland. Iallafall, Hanoi måste man absolut besöka om man är i Vietnam. Det här är mekka för shoppaholics! Till och med Anton är lite nöjd över dagen, inte helt och hållet givetvis för vi har mest gått i Viktorias affärer, men även han har slösat pengar idag! Staden har verkligen gett ett bra första intryck. Mysiga gator och massa små affärer överallt. BRA varierad shopping till billigt billigt pris! Vi bor i backpackerområdet Old Quarter på gatan Ma Mai och det är den bästa delen att bo i enligt oss. Det är liksom så centralt det behöver bli och allt ligger iprincip inom 10 minuters avstånd. Imorgon skriver jag lite mer om vad som finns att göra och vad våra planer blir dom kommande dagarna. Nu väntar våra mjuka härliga sängar på oss efter en hård lång dag i Hanoi.

God natt!

Under water

Nu sitter vi på flygplatsen i Ho Chi Minh och väntar på flyget till Hanoi som går om 4 timmar.. Har lite tid att nöta av så tänkte lägga upp lite undervattensbilder vi tagit under våra 2 veckor på Phu Quoc. Lyckligtvis hade Alannah redan köpt en undervattenskamera i Nya Zeeland så vi slapp lägga pengar på det! Varnar för riktigt fula bilder...

Sista kvällen i Phu Quoc

Lite kort om igår, vi tog en heldag med snorkling och fiske vilket blev riktigt lyckat. Man kan aldrig liksom förvänta sig att det kommer bli bra för det kan lika gärna bli skit när man bokar saker här/vietnam. Många saker är VERKLIGEN värda att göra, typ snokel/fiske turer och besöka tunnlarna m.m. men jag har även hört en del besvikna. Alannah och Doug råka ut för en "turistfälla" där vietnameserna erbjöd en heldag ut till någon ball ö med roliga aktiviteter, men i själva verket bestog underhållningen/aktiviteterna av rent djurplågeri. Björnar med missbildade människoliknande kroppar som cyklade omkring och små apor klädda i klänningar som man fick kasta stenar på. Hur kul är det? Enligt alla kineser dom satt brevid var det rena julafton, stora applåder och stora summor pengar till arrangörerna. Tur som fan att jag inte råka ut för något liknande, jag vill inte veta hur jag hade reagerat. Stackars djur som råkar ut för sånna sjuka människor! Iallafall, vi hade det jättebra och hela dagen var perfekt. Det börja med en liten busstur till en pärlfabrik där dom sålde äkta pärlor och pärlsmycken ("gjorda" ett stenkast ifrån fabriken) sen fortsatte vi ner till hamnen och vår båt, tog båten ut till en ö där vi först fiska och sen snorkla. Yes, Viktoria var den enda som fick fisk... Sen åt vi en megagod lunch gjord på det vi fiska upp, efter det tog vi båten till en annan ö där vi  snorkla och sen sola vi hela vägen tillbaka till hamnen. Värt 130 kronor!

Idag har vi haft vår sista dag här på underbara Phu Quoc. Svenskarnas favvoställe verkar det som, var 5:te turist är svensk här. Det har vart helt underbart, vädret har i princip vart bra hela tiden och vattnet härligt varmt. Det enda negativa jag kan komma på är att vi alla vart lite småsjuka hit och dit och att strömmen lägger av nästan varje dag, men annars finns inget att klaga på. Helt klart att rekommendera för er resesjuka där hemma. Ulla och Hasse, kanske något för er om ni vågar er utanför sveriges gränser? ;) Imorgon går flyget 11.50 mot Hanoi så innan det ska vi försöka hitta något nytt ställe att avnjuta en god frukost på.

God natt!

Strawberry Delicious

Friskförklarad, inga mer magkramper och febern är borta. Nu kan jag se livet från den ljusa sidan igen! Igår vakna vi till dåligt väder så vi bestämde oss för att ta en promenad till stan. Trots att vi vart här i snart 2 veckor har vi lyckats missa denna fantastiska glassbar som ligger bara 10 minuter ifrån vårat hotell. Förstår inte hur vi kan ha missat det med tanke på hur många gånger vi åkt förbi och hur mycket vi suktat efter glass men, lyckligtvis hitta vi det idag och det tackar vi gudarna för. Tog en bild på min Strawberry delicious för den såg så jävla god ut men den får jag visa imorgon när alla andra bilder kommer. Sjävla målet med promenaden var att hitta en låda glass men det glömde vi givetvis av så vi fick nöja oss med ett paket oreo var, likt alla andra 14 kvällar.. Vill också berätta innan jag går och lägger mig att vi har idag avnjutit den absolut bästa middagen hittils i vietnam. Grillad tonfiskfilé, fångad idag, med grillade grönsaker, odlade på baksidan, och ris, a la vietnames. Helt oslagbart! Kommer beställa samma imorgon, absolut!! Idag har vi vart på en grym snorkel och fisketur men det berättar jag mer om imorgon, jag slocknar när som helst....... zzzZzZzz

Det spelar ingen roll vart i världen man är sjuk, det är lika förjävligt överallt!

Fortfarande sjuk. Tredje/fjärde dagen är jag inne på nu och livet suger ganska hårt. Det spelar ingen roll vart i världen man är sjuk, det är lika förjävligt överallt. Eftersom jag haft feber har jag inte legat på stranden eller käkat någon god mat eller upplevt nått kul, jag har helt enkelt legat inne på våran hårda sandiga säng och tyckt synd om mig själv. Yes, sängen är ta mig fan stenhård. Ligger man för länge på ena sidan domnar armen bort och lägger man sig på andra sidan måste man byta lagom tills man somnat om. Sen den hemska sanden, trots att man sopar bort tonvis med sand tycks den aldrig försvinna, det sitter typ i lakanen. Jag tror att det måste vara en svart vecka för mig nu, inget går min väg! Det är inte bara att jag är sjuk som suger, servicen har helt jävla ofattbart dålig under dom här dagarna. Jag får alltid maten sist, bokstavligt talat 40 minuter efter dom andra och det är nästan alltid något fel med den/ den smakar skit. Karma? Jag vet inte, vad fan har jag gjort för fel isåfall? Jag får se det som "resans svarta vecka" och försöka hålla humöret uppe så gott som det går. Vilket inte är lätt när man är sjuk/ halvt handikappad/ tom på energi och bara trött på att ligga inomhus. Som jag skrev innan så kan alla dagar inte vara bra dagar, TYVÄRR!

Något positivt är iallafall att min andra hälft inte vart sjuk någonting (peppar peppar ta i trä) och han njuter för fullt av solen, vattnet och hans nya snorkelglasögon. För hans del är livet fortfarande på topp! Är glad att någon av oss åtminstonde njuter. Nu ska jag försöka lugna min hungriga mage med ett kokt ägg och sen ha lite ångest över att jag lagt ut ett sånt hemskt tråkigt inlägg.
Puss

MOPPERACE!!

Igår bockade vi av ett utav våra "måsten i vietnam", nämligen köra moppe! Det måste man absolut göra om man får chansen att åka där det inte finns mycket trafik. Phu Quoc är idealiskt för detta..! Syftet med vår lilla moppetur var att utforska den sydöstra sidan av ön, närmare bestämt Bai Sao, och leta efter boende (vi bor strax under Doung Dong). Bai Sao Beach är enligt befolkningen den vackraste platsen på ön och det är dit alla vietnamesiska bröllopspar och européer åker för att semestra. Att det är vacker håller jag med om, men det var inte mycket att skryta med för oss som vart i vackra fiji. Hur som helst var det värt att besöka, vi kommer inte bo där med tanke på priserna men vi kommer definitivt ta en dagstur dit igen. Bara mopperesan dit är värt det, ca 45 min enkel väg på en skruttig moppe. Grymmmt! Idag har hela gruppen utom jag legat och göttat sig på stranden. Jag har lite feber så jag har spenderat hela dagen i sängen med ett pringelsrör i ena handen och en fjärrkontroll i andra. Så jävla tråkigt att missa en dag som denna när havet är helt spegelblankt och det är klarblå himmel, men alla dagar kan inte vara bra dagar. Hellre vara sjuk när det inte händer något än att det händer något och man är sjuk.... He he he.

Mekong Deltat (Del 2)

Anton åt ett koöga..........

Ett litet hemligt budskap i botten av glaset...

Man blir så mycket mer människa!

Sitter och tänker på alla andra ställen jag vill till i världen... Det räcker inte med 4 månader, vi behöver mer tid! Jag vill åka iväg igen, bara ett litet tag till så vi får uppleva mer innan vi fastnar någonstans hemma. Vi har funderat på det ett tag att kanske åka iväg igen, bara 2 månader eller så och klämma in så många länder/ städer/ upplevelser vi kan under den tiden. Jag kan tyvärr inte vara iväg så mycket längre än vad vi har vart nu, annars hade vi säkert förlängt resan, men mitt hjärta håller inte för det. Jag kan inte vara iväg från mina småsyskon längre än såhär, man missar för mycket. Jag hoppas bara att vi hittar tid till att dra iväg igen, det finns så sjukt mycket mer i världen vi vill se och NU är den rätta tiden i livet att göra det. Vi har lärt oss så sjukt mycket mer än vi trodde om sjävla resandet, hur beroendeframkallande det är, hur man numera kan se saker ur ett annat perspektiv och hur lätt det faktiskt är att resa runt. Världen är så stor och har så mycket att erbjuda och man bara måste ta del av det så mycket man kan. Jag vill se mer, jag vill ha mer upplevelser i bagaget. Man blir så mycket mer människa av alla erfarenheter!

Jag är så glad över att få göra ett sånt här äventyr tillsammans med dig! -v-

PHU QUOC

Såhär ser våran vardag ut nu här i Phu Quoc, inte så tokigt..

Kackelacka

Vi fick nog av alla myror och kackelackor så vi har nu lämnat våran söta bungalow och flyttat in i ett hotellrum. Igår natt vaknade vi av att Alannah och Doug stog och lös med ficklampa på oss. Trots att vi hade nere vårat myggnät hade en stor jävla kackelacka krypt in på våran säng. Nyvaken och med dimmig blick fick jag genast panik och börja hyperventilera. Det var nog ingen av oss som direkt njöt av situationen men lyckligtvis hade vi två starka män som kunde avlägsna djävulen och rädda oss skrämda flickor. Allt löste sig, ingen blev uppäten eller skadad. Nu slipper vi förhoppningsvis kackelackorna i vårt nya fina rum. Tv, aircondition, sköna lakan och ingen syn av kryp, natten är räddad!

Anton och hans vietnames-face..

Halva min helt fulla väska

Idag har vi haft en dag off-sun. Det regna och åska som fan hela natten och det vädret har hållt i sig under dagen. Moln och blåsigt men fortfarande varmt och skönt. Doug började sin dykarkurs idag så vi tog en långpromenad längstmed stranden strax innan han sluta för att möta upp han efter lektionen. Efteråt tog vi en rundtur genom staden, vilket till en början inte hade mycket att erbjuda, men tillslut fastna vi i ett asballt second hand tält i nästan 2 timmar. Jag lovar, jag hade nästan kunnat köpa allt. Dom första 4 tröjorna jag hitta slutade det med att jag köpte. En jacka, en kavaj-jacka, en stickad kofta och 3 dragkedjetröjor för 300 000 Dong.... = 100 kr.... DET kallar jag fynd! Kläder som bara skriker Viktoria, det kommer ta upp halva min redan fulla väska men det är det värt. Alannah var inte sämre hon, hon fick med sig en stor påse kläder också. Det första jag ska göra när vi kommer till Hanoi är och skicka hem ett stort paket. Alla kläder från Nya Zeeland är totalt onödiga, hårfönen har jag knappt använt, mina joggingskor kommer jag absolut inte använda och kläderna jag köpte nu kommer jag inte använda, allt åker hem. Vi har liksom en månad kvar att köpa grejer, julklappar, presenter till oss själva, sovenirer. Jag kommer behöva plats! Vietnam har för övrigt vart perfekt nu inför jul. Jag har i princip köpt alla julklappar redan så jag slipper lyckligtvis julklappsstressa när jag kommer hem. Billigt, mycket och alldeles perfekt! Nu ska vi mysa ner oss i sängen och kolla på TV, det är inte ofta vi kollat på tv nu under resan så det ska bli underhållande. Imorgon hoppas vi på bättre väder så vi kan sola och bada, ska ta en lång vietnamesisk massage också och köpa färsk annanas från fruktdamen.

Living the life, Phu Quoc <3

Mekong Deltat - BildBOMB!!!

Här kommer lite bilder från resan till Vietnam och första dagarna där.. Första bilderna är från Seoul och våran unika sovplats. Resten av bilderna är i princip från andra dagen i vietnam när vi tog en guidad dagstur till mekong deltat. En jävligt ball dag rakt igenom. Påväg ut till deltat stanna vi vid en fabrik där handikappade (skadade efter kriget) arbetade med att göra vackra tavlor och keramikprylar. Känndes konstigt att gå omkring och kolla på när dom arbeta, som om arbetande handikappade är underhållning? Det jag tyckte var underhållande var att se hur fantastiskka grejer dom gjorde, inte när dom arbeta. Men det var en upplevelse i sig, hade gärna köpt med mig en tavla om jag hade kunnat... Väl framme vid deltat tog vi en båt ut till "Unicorn Island". Där stanna vi vid olika ställen som erbjöd olika aktiviteter, man fick bland annat se när dom gjorde kokosnötsgodis och jordnötsgodis. Man fick smaka på vietnamesiskt te och honungswhiskey om man ville (honunsgwhistey smaksatt med 20 döda ormar och en död kråka). Den smakupplevelsen valde vi att avstå.. Det fanns också små sovenirstånd och restauranger som servera kyckling med smak av hund. Jag tror att det var hund.. Det sista påväg tillbaka åkte vi igenom deltats små kanaler till båten som tog oss hem. Det var i princip vad dagen innehöll, inte jättemycket men värt 50 kr...

'

Håll hårt i väskan!!

Nu sitter vi och hänger på stranden i Phu Quoc, återigen i paradiset. Vi bor på hotell Nhat Lan (yes samuel, vi bor på natt lan) vid Long Beach på den nordliga sidan, helt underbart vackert och hotellet är jättefint. Vi delar en söt liten bungalo precis vid stranden tillsammans med Alannah och Doug för ca 30 kr natten. Inte illa, vi hade räknat med 10 gånger mer. Mer öl-pengar med andra ord!! Tänkte berätta lite om dom senaste dagarna vi haft vi Ho Chi Minh, vi har haft internet hela tiden men det har inte vart speciellt bra. Sen har jag inte riktigt haft lust/tid att blogga så ska bättra mig lite så det inte blir långa noveller varje gång jag skriver.
Ho Chi Minh har vart bättre än vad jag trodde, organiserat kaos som verkligen faschinerar en. Jag förstår inte hur allt går ihop, hur dom klarar av att leva så hetsigt och med så mycket folk runomkring sig. Jag skulle bli tokig, 4 dagar är nästan nog. Men jag rekomenderar det verkligen, allt finns som man vill se och behöver. Galen trafik, tusentals moppar, rishattar, stora marknader, billigt boende, god mat, allt! I det stora hela har allt vart jättebra, förutom en grej. Det absolut mest negativa med staden, fattigdomen. Detta året släppte staten ut 2000 fångar ifrån fängelset, drogmissbrukande och hemlösa kriminella. Detta har resulterat i otroligt mycket mer brott och framförallt stölder enligt vår hotellägare (som regelbundet vart på polisstationen med turister det senaste året). Jag och Alannah fick tyvärr ta del av det. För några dagar sen påväg hem till hotellet, efter att ha haft en jävligt bra dag på marknaden, fick två  små vietnames***** för sig att Alannahs väska var deras väska. Vi korsade gatan när två killar gasar emot oss. Min första tanke var att skynda mig över vägen för att inte bli påkörd, fastän killarna körde mot rött. Jag kollade bakåt för att se om hon hängde på men såg henne inte. Jag vände mig åt andra hållet och ser då henne liggandes på gatan, skrikandes och chockad efter att precis blivit dragen ner i marken. Hon hade en liten handväska (kamera, telefon, viktiga kvitton, deras enda kreditkort, pengar) över axeln som hon desvärre inte dratt över huvudet, dom såg sin chans och satsa allt. När dom tog väskan höll hon kvar i bandet allt vad hon hade, dom släppte givetvis inte och all kraft från moppen gjorde att hon drogs ner i marken och skrapa upp arm, lår och rygg. Allting gick så fruktansvärt fort och jag hann inte reagera. När jag vände mig om hade dom redan tagit väskan och dratt iväg i 200 km/h in i moppehavet. Där stog vi, mitt i gatan helt ensamma. Jag har aldrig kännt mig så ensam i hela mitt liv som jag gjorde just då. Ingen gjorde någonting först, alla stog och kolla på oss. Jag har aldrig vart med om något så hemskt förut, hela situationen gjorde mig riktigt rädd om jag ska vara ärlig. Fastän det inte hände mig något, jag fick inget slulet, jag låg inte nermosad i marken, så fick jag en sån jävla chock. Så fort jag korsa gatan efter det känndes det som att någon skulle dra ner mig i marken och sno det jag hade på mig. Tillslut efter att ha stått vid sidan av vägen ett tag kom det fram en man som hjälpte oss till polisstationen så vi fick anmäla vad som hade hänt. Det fanns inte så mycket att säga som själva gärningsmännen, alla har stora munnskydd och sitter två på en moped så slaget var förlorat. Det positiva är att tillslut kommer karman ge igen, och förhoppningsvis riktigt illa. Det värsta nu efter har vart hur polisarbetet här fungerat. Det är rövdåligt rent ut sagt! Nu 3 dagar efter har hon fått pappret. Vi har vart på stationen minst 5 gånger och frågat om någon kan stämpla pappret men nej, "kom tillbaka imorgon, vi har mycket att göra" säger en av de 10 polismännen som sitter på stolarna och petar i örat. I morses när vi sa att vi skulle åka iväg satte dom igång, vi bokstavligt talat räkna ner sekunderna innan vi var tvugna att åka. Men nu är vi båda/alla okej, det var inte mer än så liksom. Alannahs små skrubbsår läker bra och nu är vi i Phu Quoc där problem inte existerar. Det är vad vi inbillar oss sjävla iallafall, än så länge ser det bra ut. Vi är återigen i paradiset och har sand mellan tårna. Nästa ställe att besöka är Hanoi, då är vi redo att möta tjuvarna igen. Har införskaffat mig en fin mashete som jag har i bakfickan ifall någon stör min ro. Nu ska vi runda av dagen här, jag skriver lite mer imorgon om jag kommer på något. Jag skrev typ en hel A4 förut men det försvann när jag skulle publicera det. Jävla ***dator, den ska alltid krångla när man minst behöver det. Bilderna kommer imorgon också!
God natt god natt!

En stalker på halsen..

Fortsättning från Fiji… Som jag berättat innan så gick vi till postkontoret under kvällen i Nadi och mötte en securityvakt. Han snacka hela tiden om hur mycket pengar det kostar att hyra hus/land, hur lite han tjäna och att hans dotter ville gå i skolan. Vi förstog med en gång att han ville ha pengar men gick snabbt därifrån innan han hann fråga. Morgonen efter, den dagen vi flög till Seoul, gick vi upp tidigt för att hinna med den lokala bussen kl 7 till flygplatsen. För att komma till busstationen måste man gå förbi postkontoret och vem står inte där utanför och hänger, jo securityvakten. Hans skift var 19-07 och vi lyckades gå förbi precis innan han sluta. Anton stanna och var trevlig medans jag stressat gick vidare. Mannen fortsatte konversationen om hur fattigt liv han hade och frågade han om anton hade några pengar. Anton sa givetvis att han inte hade några och fortsatte till bussen. Där trodde vi att det var över! Väl på bussen i väntan på att den skulle åka iväg ser jag hans ansikte bland folkmassan, i civilkläder. Han hann precis hoppa på bussen innan den åkte iväg. Sen åkte han med oss hela vägen till flygplatsen, frågade hela tiden om han skulle hjälpa oss med väskorna och ställde sig och vänta på oss medans vi checka in våra väskor. Eftersom vi kom fram tidigt till flygplatsen fick vi stå och vänta tills incheckningen öppna och han stog ta mig fan kvar hela tiden och vänta. Då tyckte vi båda att det var lite obehagligt. Efter det var klart gick vi en omväg bort till restaurangerna för att skaka av oss honom. Vi satte oss på ett café en bit bort och trodde att han gått, men icke, ca 50 meter bort stog han och stirra på oss. Eftersom han var hyfsat trevlig och inte gick och drog i oss så ignorera vi honom istället för att säga till. Tillslut våga han komma fram till oss en sista gång men frågade aldrig om pengar. Han sa bara att han var tvungen att gå nu och att vi skulle ha ett bra liv typ. Tror han ville få oss att känna att han hjälpt oss på något sätt och att vi på så vis skulle ge honom pengar. Men nej, vi sa hejdå och ingenting mer. Sen log han och drog. Konstigt avsked av fiji, som tur är finns det inte mycket mer att klaga på än det.